Pages

Thursday, 3 September 2015

Tajuk 3 (Bahagian 3)

Kesantunan Penulisan
  • Komunikasi bertulis ialah kegiatan merakamkan idea dan pendapat dalam bentuk lambang-lambang tulisan untuk dibaca atau digunakan pada masa akan datang.
  • Kesantunan berbahasa juga boleh dilihat dalam bahan bertulis seperti surat rasmi, memo, minit mesyuarat, laporan, kertas cadangan, kertas kerja dan seumpamanya.
  • Komunikasi penulisan melibatkan penggunaan bahasa secara bertulis sama ada dalam situasi rasmi/formal atau tidak rasmi/tidak formal
  • Bentuk komunikasi bertulis secara formal ialah :
    • Surat kiriman rasmi 
    • Laporan 
    • Kertas kerja
    • Ucapan rasmi
    • Pidato 
    • Minit mesyuarat
  • Bentuk komunikasi bertulis secara tidak rasmi seperti penulisan surat kepada sahabat, ibu bapa dan lain-lain.
  • Dalam bentuk komunikasi bertulis, aspek-aspek yang perlu diberikan perhatian ialah seperti:
    • Penggunaan kata panggilan yang betul
    • Kata sapaan yang betul
    • Gaya bahasa yang tepat
    • Pemilihan kata dan ayat yang sesuai dengan konteks
    • Isi yang tidak sensitif






Contoh Kesantunan Berbahasa dan Bahasa Sapaan dalam Surat Rasmi & Memo

"Dengan hormatnya perkara di atas dirujuki.
Sehubungan itu sukacita dimaklumkan bahawa ..."

"Yang Berbahagia Dato’ diundang ...
Sayugia dimaklumkan bahawa Tuan Haji ........."

"Saya bersetuju untuk meluluskan ..." lebih sopan lagi dengan frasa "Saya tiada halangan meluluskan ..."

“Di sini saya kepilkan ...” lebih sopan lagi dengan frasa “Bersama-sama ini disertakan ...”

0 comments:

Post a Comment